תבשיל ירקות הודי עם יוגורט

התבשיל המוכן

לפני כמה שבועות השכנה שלי, זקנה צפודה וערירית שחיה בדירה הסמוכה, נעלמה. במשך כמה ימים לא ראינו אותה דוחפת את עגלת השוק שלה בחדר המדרגות. כשדפק על דלתה פקח עירוני חמור סבר, אני ושותפותיי לדירה החלנו להמר בינינו באשר למצב הריקבון המתקדם שבו הוא וודאי מצויה (כולל מספר הגיגים מזעזעים בנוגע לחתולה). כשבוע לאחר מכן, ובלי שום קשר לתסריטי האימה שנרקמו בראשי, התברר לי שגברת-עגלת-שוק-מדירה-מספר-שתיים נמצאת בחובות גבוהים מאוד לעירייה, והיא נוהגת להתחבא מפני הפקחים בדירה אחרת. המבט השובבי מבעד לקמטי הזיקנה שסביב עיניה הרנין את ליבי למשך כל אותו בוקר.


יחי ההפתעות. יחי הפלאים הכמוסים, המתגלים לפתע מבעד למוכר. השבוע גיליתי שמאחורי הקפיטריה של הפקולטה למדעי הרוח, ליד החנייה, יש כלוב קטן מלא באווזים. אני נמצאת במקום הזה לא מעט בשנתיים האחרונות, ואין לי מושג מה עושים אווזים במדעי הרוח, או כיצד ייתכן שלא הבחנתי בהם עד היום. גם האווזים, כך נדמה לי על פי תנועות צוואריהם הנרגנות, אינם מבינים מה עושים שם מאות הסטודנטים ששותים הפוך ומהגגים על פוקו.

שאר ירקות (איפה הכרובית?!)

ישנם שבועות שנדמה לי שכל הדברים המובנים-מאליהם יכולים לטפוח על פניי ולהתמלא בעושר המשכר של הבלתי-צפוי. כל מה שאני חושבת שהבנתי עושה עימי חסד גדול, ומזכיר לי שהעולם הוא מקום מאוד רחב. איזה יופי.

אחד מהדברים הנחמדים בבישול הוא לגלות פלאים כאלה- רכיב שהיית בטוחה שכבר הבנת ופתאום את לומדת משהו חדש שאפשר לעשות איתו. כמו למשל לקחת מוצר כל-כך מוכר כמו יוגורט ולבשל בתוכו ירקות. מדובר למעשה בקונץ די בסיסי במטבח ההודי, אבל טיפה מפתיע עבור מי שלא הגיע משם לאחרונה.

קוביות בטטה

כמה טיפים חשובים:

גרעינים. זוכרים את האזהרה מגרעיני הפלפל החריף? אז תיזהרו.

תבלינים. דיברתי פה בעבר על אוכל הודי ועל זה שצריך לטגן קודם כל תבלינים שלמים. אם עדיין אין לכם תבלינים שלמים בבית- תעשו לי טובה ותקנו כבר. מדובר בהשקעה של 20 שקל שתשנה את המטבח שלכם. גם כשלא מתחשק לכם תבלינים שלמים, אם יש לכם מטחנת קפה או מכתש ועלי (לי יש אחד שאחי הביא לי מהטיול בהודו)- אתם בדרך לתבלינים טחונים ברמה אחרת. אה, ובאמא'שכם, אל תוותרו על זרעי חרדל.

יוגורט. אפשר להשתמש כאן ביוגורט עיזים. הם בדרך כלל שמנים ואיכותיים, והטעם החמצמץ שלהם יכול להוסיף. מצד שני, איך שלא תהפכו את זה יוגורט מחלב עיזים הוא גם יקר יותר. כאשת חיל סטודנטיאלית, שמכירה את קו האפס של העו"ש בעיקר מהצד הלא נכון, השתמשתי ביוגורט הכי פושט שעולה 2.10 שקלים בסופר, ויצא סבבה. שימו לב רק להקפיד על כך שמדובר ביוגורט עם 4.5 אחוזי שומן, כי אתם לא רוצים לבשל בחרפה הנוזלית והדיאטטית שמוכרים במדף לידו.

ירקות. השילוב שהלכתי עליו היה לי כיף, אבל יש עוד המון ירקות שיכולים להתאים כמו פטריות טריות, אפונה, או תפוח אדמה (בעצם תפוח אדמה זה הרבה יותר מקובל מבטטה במטבח ההודי, אבל אני אוהבת דברים כתומים). נראה לי שהעיקר הוא לשמור על השיטה של הבישול ועל המגוון של הצבעים.

פלפל חריף, שום, זגביל- לחתוך לקוביות קטנות

יאללה למטבח!

5 תרמילי הל שלמים, קצת מפוצלחים (אפשר באצבעות ועוד יותר טוב במכתש ועלי)

מקלון של קינמון שלם (כנ"ל)

5-6 יחידות פלפל שחור שלם (אני לא אשלח אתכם למחוץ את זה באצבעות. אם אין מכתש ועלי פשוט תשימו אותם שלמים, או פזרו קצת פלפל גרוס)

1 כפית גרגרי כמון (זה הולך ככה שלם)

2 כפיות גרגרי חרדל

1 כפית מלח

2 כפות גדושות בזנגביל חתוך לקוביות

חצי פלפל ירוק חריף חתוך לקוביות

2-3 שיני שום חתוכות לעיגולים

1 בצל

1 גזר 1 בטטה2 קישואים עגוליםחצי כרובית קטנה2 פלפלים צהובים

2 גביעי יוגורט 4.5 אחוז שומן

כוסברה קצוצה

1. חותכים לקוביות בצל, בטטה, גזר, פלפלים צהובים, וקישואים. כדאי לנסות לחתוך לגודל אחיד, כי זה יותר נעים לאכול את זה ככה. מפרידים את הכרובית לפרחים קטנים.

2. מחממים בסיר קצת שמן זית. מטגנים את כל התבלינים יחד עם זנגביל, שום, ופלפל ירוק, לכמה רגעים. מוסיפים לפי הסדר בצל, בטטה+גזר, קישואים וכרובית. תנו לכל ירק להתרכך קצת לפני שאתם מוסיפים את הירק הבא.

3. אחרי שהירקות הקשים מראים סימנים של התרככות, הוסיפו את הפלפלים הצהובים ושפכו מעל גביע וחצי של יוגורט.

4. מנמיכים את האש ומבשלים עוד בערך רבע שעה. בינתיים יש זמן לקצוץ כוסברה.

5. מגישים חם עם אורז מלמטה, וקצת כוסברה ויוגורט לא מבושל מלמעלה (זה למה השתמשנו רק בגביע וחצי).

טיגון ראשוני בסיר- תבלינים יבשים ורטובים

ועוד כמה בקטנה:

1. ברכות לכל האורחים שהגיעו לכאן דרך הכתבה המפרגנת ב"כלכליסט". אני עלמה וזה המטבח שלי, טוב לפגוש אתכם, בתאבון. כמובן- שלום גם לקוראים הוותיקים. אל תדאגו, לא תפסתי תחת. היה לי כזה כל הזמן.

2. עוד אחד מהפלאים שבהם גם יוטיוב מצליח להפתיע: לא מזמן נתקלתי לגמרי במקרה, ואחרי שלא שמעתי אותם שנים, בסרטון הזה של "חם ומחמם". זכור לי שאני וש' היינו יחד בהופעה הזו בדיוק, ולמרות שלא רואים אותנו מפזזות (היינו יותר מאחור) מדובר בדוגמית מרהיבה של אטרף ירושלמי מהסוג הנכון. יש סיכוי טוב.

3. נו, לא חשבתם שאני רק ארמוז על האווזים ולא אתן הנחיות ברורות! תל אביב, אוניברסיטה, גילמן. קפיטרייה, חנייה. אחר כך יש מדרגות לבניין קטן ולא מזוהה- אז ליד המדרגות. תחזרו לספר חוויות. יחד בסיר בחדווה ובששון

6 Comments על תבשיל ירקות הודי עם יוגורט

  1. גבי
    17 ביוני 2009 at 15:17 (15 שנים ago)

    תודה על המתכון! אני פריק של אוכל הודי, ובמקרר שלי יושבים עכשיו ירקות לבישול שבדיוק תהיתי מה לעשות איתם; מחר אני אנסה את המתכון שלך.

    אגב, בבר-אילן מסתובבים בקמפוס תרנגולים… אווזים זה יותר מיוחד, אבל אם הם לא מסתובבים חופשי זה לא זה 🙂

    הגב
  2. תמר
    7 בספטמבר 2011 at 16:37 (13 שנים ago)

    ואני בעקבות הפוסט של פתיתים קוראת דווקא הפוך מהאחרון לראשון, גיליתי שבבלוגים מאוד נעים לי ככה. את עלמה הכרתי בפרוייקט המקררים אבל אז לא נשארתי ועכשיו אני פשוט מתמוגגת. עלמה אני מקווה שאת מקבלת עדכון גם על תגובות לפוסטים כאלו ותיקים 🙂

    הגב
    • dvarimbalma
      7 בספטמבר 2011 at 16:52 (13 שנים ago)

      בוודאי. אני קוראת כל תגובה. תודה 🙂

      הגב
  3. ערן
    7 בספטמבר 2011 at 23:09 (13 שנים ago)

    זה ממש טעים!
    ניסיתי, ויצא מעולה. אני יושב וזולל. עם קצת נענע ומיץ לימון מלמעלה (נגמרה לי הכוסברה הטריה…). תודה!
    אה, וגם לי יש את הזקן עם הזיק הערמומי בזווית העין. זה תמיד מעלה חיוך אצלי…

    הגב
  4. מעיין
    19 בינואר 2012 at 16:40 (12 שנים ago)

    היי! המתכון נראה מעולה אני מתכוונת להכין אותו היום… שאלה לי אלייך: את חושבת שיהיה טעים להחליף אחד מגביעי היוגורט בשמנת חמוצה? במקרה יש לי בבית ואני מאוד אוהבת…

    הגב

1Pingbacks & Trackbacks on תבשיל ירקות הודי עם יוגורט

  1. בלוג-דיי 2011 | פתיתים
    31 באוגוסט 2011 at 9:08 (13 שנים ago)

    […] אני קורא עכשיו את הבלוג כמו ספר, מהפוסט הראשון ועד לאחרון. בכל יום כמה פרקים (יש 101, ואני לקראת הסוף!). עלמה פשוט יודעת לגעת, הכתיבה מגיעה ממקום אישי ומרגש והיא מצליחה כל הזמן להצחיק בגישה הצינית והמבוהלת שלה על החיים. מסוג האנשים שאתה מיד רוצה להכיר. את האוכל של עלמה אני אוהב מאד. אנחנו חולקים די הרבה סטיות קולינריות שהיא עוד לא יודעת עליהן, אבל עם הזמן אני אנסה אחד אחד את המתכונים שלה שסימנתי לעצמי, והם כנראה יתפרסמו פה. לכבוד המאורע, בחרתי במתכון שלה לירקות הודיים עם יוגורט. […]

    הגב

כתיבת תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.