רוטב העגבניות הצלויות של יאנקה

(מולטי פוסט בשיתוף פעולה עם מאיה מבצק אלים)

זה קטע מוזר, עם הזמן. תמיד יש לי תחושה שהוא עובר מהר מידי או לאט מידי, או לצדדים, או לאחור. היום, למשל, חשבתי פתאום על זה שכבר שלושה חודשים עברו מאז שנסעתי לכאן.

זה מרגיש פחות, כי נדמה לי לפעמים ששלושה חודשים זה הרבה. וזה מרגיש יותר, כי אני כבר רגילה איכשהו לשגרת החיים שלי כאן. הדברים התחילו להסתדר ולהיות הגיוניים. כשא' מתקשר לשאול איפה אני, אני עונה "בדרך הביתה". ושנינו יודעים למה אני מתכוונת.

בשבועיים הראשונים שלי בבודפשט התגוררתי אצל אישטיבן ויאנקה. יאנקה היא אחת הבשלניות המוכשרות ביותר שיצא לי להכיר, והתקופה הקצרה שחייתי אצלה השאירה אותי עם המון טעמים, רעיונות, ותובנות לגבי בישול.

כשאני נזכרת בערב הראשון שלי כאן, ואיך אישטיבן בא לאסוף אותי מהשדה והעמסתי מזוודה ענקית לאוטו, זה נראה לי ממש ממש מזמן.

אבל כשאני נזכרת בבישול של יאנקה, וביום ההוא שצלינו המון עגבניות, זה מרגיש כאילו זה קרה רק אתמול. הריח השרוף של השום והמיץ וכל האדום שטוחנים מיד ניצת בדמיוני, ואני הולכת למטבח להכין עוד צנצנת של רוטב.

.

רוטב העגבניות של יאנקה הוא אחד המאכלים הפשוטים והמשמחים שתמיד טוב שיש בבית. הצלייה של העגבניות נותנת טעם שרוף ומרוכז, שאין ברטבים מבושלים רגילים.

אנחנו מכינים ממנו מרק, פסטה, לזניה, פיצה (מהחוברת של מאיה מבצק אלים), ובערך כל מאכל אחר שעולה על הדעת לשים בו עגבניות.

כבר כמה זמן שאני צולה שוב ושוב עגבניות, ואז שמעתי ממאיה שהיא מפרסמת מרק עגבניות צלויות ואמרתי, מצוין, אצטרף לחגיגת העגבניות הצלויות ואתן גם אני כמה מתכונים בעניין.

.

כמה טיפים חשובים:

גלוי וכסוי. האפייה נעשית בפיירקס עמוק, כדי שכל המיצים המעולים של העגבניה לא ינזלו לכל כיוון אלא ישארו ויהפכו לחלק מהרוטב. הנוזלים האלה הם גם הסיבה לכך שאת רוב האפייה עושים בתבנית מכוסה. אם אין לכם פיירקס עם מכסה, גם לכסות את זה בנייר כסף יהיה סבבה. השלב השני של האפייה הוא במכסה פתוח, כדי לאפשר לנוזלים של העגבנייה להצטמצם קצת, וכדי לתת טעם סופי של גריל.

שום. יכול להיות שהמחשבה על עשר שיני שום נראית לכם מוזרה ומעלה בגופכם תחושה של צרבת. אל חשש! שום אפוי הוא מתוק וטעים, והגוף דווקא מבסוט עליו (ורק שתדעו ששום נחשב בהרבה תרופות סבתא לאנטיביוטיקה של הטבע). למעשה, וזה אולי נושא לפוסט נפרד שיעסוק בבישול הונגרי, אחד הדברים הראשונים שלמדתי מיאנקה על המטבח ההונגרי הוא שבכל הנוגע לשום, השמיים הם הגבול. למול עיניי המשתאות ראיתי ראש שלם של שום נכנס לסיר אחד של תבשיל, ועוד גיליתי בסוף שזה טעים לאללה.

תיבולים. התיבול ברוטב עצמו הוא מאוד עדין, אבל כשאתם משתמשים בו, אפשר וכדאי להוסיף עוד קצת חריפות, מליחות, חמיצות, ומה שאתם אוהבים (המלצות בהמשך).

.

יאללה למטבח!

  • קילו וחצי של עגבניות קטנות וטעימות
  • 4 כפות שמן זית (2 בהתחלה ו-2 בסוף)
  • 10 שיני שום
  • 1 כפית עלי רוזמרין מיובשים וקצוצים (אופציונלי).
  • 1 כף שטוחה של דבש (אפשר פחות).
  • מלח, פלפל שחור גרוס, צ'ילי גרוס- לפי הטעם
הכנה:
  • רוחצים את העגבניות, מפרידים את הגבעולים הירוקים, ומסדרים בפיירקס עמוק. קולפים את שיני השום, ומפזרים בתוך התבנית.
  • זורים מלמעלה את עלי הרוזמרין ושתי כפות של שמן זית. מכסים, ומכניסים לתנור.
  • אופים מכוסה למשך שעה בחום של 180 מעלות. מלא נוזלים ייצאו, ויכול להיות שתתחילו לחשוב שיש שם מרק. זה יהיה בסדר, לא לדאוג.
  • מסירים את המכסה ואופים עוד עשרים דקות, כדי שהנוזלים יצטמצמו. אם זה עדיין נראה מימי מידי בשבילכם, תרגישו חופשי להמשיך לאפות עד שהנוזלים מתאדים.
  • מוציאים מהתנור, ושופכים בזהירות את כל תכולת התבנית לקערה (שבה תטחנו את הרוטב עם בלנדר מוט) או לבלנדר (אם יש לכם בלנדר רגיל). מוסיפים לקערה את הדבש, המלח, הפלפל, ועוד שתי כפות שמן זית. טוחנים את התערובת עד שהיא אחידה.
  • את הרוטב המוכן אפשר לשמור בקופסא או בצנצנת במקרר. ולהשתמש בו בהנאה.
  • במה אפשר להשתמש בו למשל?

.

.
סלט פסטה קר ברוטב עגבניות צלויות
מצרכים:
  • כמות אחת של רוטב העגבניות הצלויות
  • 500 גר' פסטה קונכיות או פנה
  •  5-6 עגבניות קטנות
  • 3-4 גבעולי בצק ירוק
  • 2 כוסות אפונה קפואה
  • 7 עלי בזיליקום
  • אפשר גם: כדורים קטנים של גבינת מוצרלה.
.
הכנה:
  • מבשלים את הפסטה במים רותחים עד שהיא מוכנה. שופכים אותה למסננת ונותנים לה להצטנן לגמרי (כדאי לשפוך קצת שמן זית בשלב הזה, כדי שהפסטה לא תדבק).
  • חותכים את הבצל הירוק לעיגולים, את העגבניות לקוביות, ואת הבזליקום קורעים לחתיכות גסות.
  • מפשירים את האפונה על ידי בישול במים חמים או חימום במיקרו. אפשר במקום אפונה להשתמש גם בשתי כוסות של שעועית ירוקה חתוכה לרצועות קטנות.
  • מערבבים את הפסטה הקרה, הרוטב, והירקות. טועמים ואז מחליטים אם בא לכם להוסיף עוד תבלינים. אפשר בשלב הזה גם להוסיף קצת שמן זית, זה עושה דברים טובים. וגם כדורים קטנים של מוצרלה ישמחו את הסלט הזה יותר.

.

.
שקשוקת עגבניות אפויות וכרישה
מטגנים בשמן זית קצת כרישה חתוכה לעיגולים, פלפלים חתוכים לרצועות (אדום וירוק), וקצת פלפל חריף חתוך קטן. מוסיפים לירקות המטוגנים רוטב עגבניות צלויות ומחממים. מוסיפים למחבת החמה ביצים (שוברים בזהירות, שלא יתערבב הלבן והצהוב). מכסים את המחבת במכסה וממשיכים לטגן עד שהביצה כמעט מוכנה אבל הצהוב עדיין קצת נוזלי (זה החלק הכי טעים).
מגישים עם לחם וטורפים חם.
(כאן בתמונה אפשר לראות שהצהוב התקשה לנו קצת יותר מידי. בעסה).
.
.
גספצ'ו
זו האפשרות הפשוטה ביותר. מוזגים את הרוטב לכוסות קטנות של שוט, מוסיפים קוביית קרח, מזלפים כמה טיפות של שמן זית, עלה בזיליקום, וקצת טבסקו/צ'ילי גרוס. מרנין.
רוצים להכין עוד קצת עגבניות צלויות? צ'ק אאוט את המרק של מאיה!
שיהיה שבוע טעים,
עלמה

42 Comments על רוטב העגבניות הצלויות של יאנקה

  1. קרן
    9 בנובמבר 2011 at 14:20 (12 שנים ago)

    סוף סוף פוד פורנו שיגרום לי לעשות מעשה (עם שינוי קל – סילאן במקום דבש, בהתאמה לטבעונות).
    כמה זמן זה מחזיק בקירור?

    הגב
    • dvarimbalma
      9 בנובמבר 2011 at 14:37 (12 שנים ago)

      אצלי זה לא מחזיק יותר מכמה ימים, כי אנחנו אוכלים את זה. אז אין לי תשובה מדוייקת לתת. אני לא מהמרת שזה יחזיק המון זמן בלי ואקום או שימור, בכל אופן.

      הגב
  2. נטלי
    9 בנובמבר 2011 at 14:25 (12 שנים ago)

    כמה שרוטב עגבניות זה פשוט, זה אחד הדברים שהכי כיף להכין לבד. נראה מעולה, והגרסא שלך בהחלט תנוסה בפעם הבאה שנכין פסטה.

    נטלי 

    הגב
  3. ערן
    9 בנובמבר 2011 at 14:55 (12 שנים ago)

    נראה נפלא. עגבניות שעושים להן מעט ונותנות לך המון זה ה-דבר.

    הגב
  4. יערה
    9 בנובמבר 2011 at 15:25 (12 שנים ago)

    איזה כיף לקבל ממך שני מתכונים של עגבניות רצוף! אין יום שאנחנו לא מכינים רוטב מבושל או מעגבניות חיות מגורדות (ובימים אחרים מרסק..) וכולנו מלקקים את האצבעות. ינוסה בהקדם – נראה שחוסך קצת זמן והתעסקות ושווה את זה. ובנוגע לשום- מזמן עברתי את הגבול של ראש שום שלם בסיר.. אין כמו שום!

    הגב
  5. אלכס
    9 בנובמבר 2011 at 15:37 (12 שנים ago)

    נראה טעיםםםםםם

    בדיוק חיפשתי פתרון לעגבניות שלי.
     

    הגב
  6. אמיתי ס
    9 בנובמבר 2011 at 15:48 (12 שנים ago)

    קיצור דרך לעצלנים: פשוט צולים אותן על מחבת עם מעט שמן. ועוד קיצור דרך: צולים כך גם את הפלפל האדום (אפילו בלי שמן בכלל) לפני שמכינים ממנו רוטב פלפלים-עגבניות מעושן.

    הגב
    • dvarimbalma
      10 בנובמבר 2011 at 8:59 (12 שנים ago)

      כן, אבל אז כל הטעם של צלוי הולך, ויש רק רוטב מטוגן…

      הגב
  7. עדי
    9 בנובמבר 2011 at 22:43 (12 שנים ago)

    איזה מתכון פשוט. אחלה רעיונות לשימוש ברוטב. ואני ממש אוהבת שמוסיפים המון שום, נראה מעולה!!

    הגב
  8. דבי
    10 בנובמבר 2011 at 8:52 (12 שנים ago)

    יאמי! טעים טעים טיעים וגם חוסך זמן..הילדים ואני אוכלים המון דברים על בסיס רטוב עגבניות וזה פשוט מועלה.תודה

    הגב
  9. שירה
    10 בנובמבר 2011 at 12:01 (12 שנים ago)

    אנחנו כשועושים על האש שמים גם כמה עגבניות על האש אח"כ קוצצים מוסיפים שום קצוץ, פלפל חריף, שמן זית מלח פלפל וזה סלט מעולה.
    רוטב העגבניות ינוסה בקרוב, בעיקר כי הביקור האחרון שלי במחנה יהודה הניב 2.5 ק"ג של עגבניות תמר(קור איימים וזיהוי בזווית העין של דוכן עמוס עגבניות תמר(שהן כידוע עגבניות שיש רק בקיץ) ב3.5 ש"ח לא תקחי?- אני רק מצטערת שלא לקחתי עוד 3 ק"ג לפחות)
    לגבי התכונות הבריאותיות של השום,  אליצין – שהוא המרכיב הפעיל בשום, ואליו מיוחסות התכונות ב"טובות" – מתפרק לחלוטין בבישול, ולכן מזה שנים רבות יש הסכמה מלאה במדע שהשום הינו בריא רק כאשר הוא טרי (אינו מבושל). אבל מצד שני זה ממש טעים ואין כמו קונפי שום מרוח על צנים עבה של לחם טוב

    הגב
    • dvarimbalma
      10 בנובמבר 2011 at 12:24 (12 שנים ago)

      אוי, כנראה שאת צודקת (אני לא לגמרי בקיאה בכל ענייני הבריאות של האוכל, רק קצת). אבל בכל מקרה שום מבושל זה גם בריא, כי הרי כל הדברים הטעימים הם בריאים (מתוקף היותם בריאים לנפש)- לא?

      הגב
  10. טל
    10 בנובמבר 2011 at 21:57 (12 שנים ago)

    כמה יופי 🙂

    הגב
  11. תמר
    10 בנובמבר 2011 at 22:26 (12 שנים ago)

    מתכון מוצלח בטיימינג עוד יותר מוצלח!
    השותפה ואני תכננו למחר לזניה לאורחים, ומכיוון שהדירה שלנו מצטיינת בכמות לא-סבירה עגבניות (מכל הסוגים ובכל השלבים שבין ירוק לרקוב), החלטתי שהגיע הזמן להפטר מהרסק הקנוי, ולשדרג את המנה.
    השתמשתי בכמה סוגי עגבניות (רגילות, שרי ושרי תמר), ועשיתי קצת שינויים – צירפתי לפיירקס כמה גמבות מיותמות, ובסיום הצליה הוספתי קצת טימין ובזיליקום מהאדנית. אז עכשיו כל הבית מלא ריח מעולה של עגבניות צלויות, ויש לי קופסא מלאה רוטב נהדר. הבעיה היחידה היא איך לגרום לו לשרוד עד מחר בערב….

    הגב
    • dvarimbalma
      11 בנובמבר 2011 at 0:23 (12 שנים ago)

      מבינה אותך מאוד מאוד, גם אצלי הוא לא מצליח להחזיק. ורצינו להכין פיצה מחר 🙁

      הגב
  12. אלף
    11 בנובמבר 2011 at 14:48 (12 שנים ago)

    נקרא ממש מצויין.
    בהחלט ייושם בפעם הבאה שיהיו עגבניות אדומות ושוות בסופר 

    הגב
  13. יונתן
    11 בנובמבר 2011 at 15:06 (12 שנים ago)

    אללי, הוא באמת עובר, הממזר. ובמיוחד מבחינים בכך דרך קווי עלילה של אחרים, שפעם הצטלבו עם שלך לאיזה זמן ועכשיו אתה קורא עליהם מעל קערת פסטת "המותג" ארבע-בעשר עם רסק יכין שלוש-בעשר (אבל גם שום ופטריות). 

    הגב
  14. אולגה
    14 בנובמבר 2011 at 13:41 (12 שנים ago)

    אויש, בדיוק שלחתי למאיה טרקבק. בלי תיאום מראש ובצירוף מקרים מפתיע לגמרי פרסמתי גם אני אתמול פוסט על מרק עגבניות צלויות שהכנתי בסופ"ש הזה. מה קורה פה? עגבניות צלויות משתלטות על כולם.

    הגב
  15. טלי
    18 בנובמבר 2011 at 23:00 (12 שנים ago)

    במה אפשר להשתמש במקום דבש? יש עוד רעיונות חוץ מסילאן?
    תודה!

    הגב
    • dvarimbalma
      19 בנובמבר 2011 at 0:28 (12 שנים ago)

      העניין עם להוסיף סילאן או דבש הוא לסתור קצת את החמיצות של העגבניה, וגם להדגיש את הטעמים. אפשר להוסיף במקום דבש או סילאן קצת סוכר או סוכר חום, אבל כדאי להיזהר עם הכמויות, כדי שלא ייצא מתוק מידי (סוכר הוא הרי מתוק יותר מדבש). אני מציעה להוסיף קצת, לטעום, ואז להוסיף עוד עם צריך. אם את נמנעת לחלוטין גם מסוכר, אפשר גם בלי. זה לא אסון גדול אבל המתיקות הזו בהחלט נותנת משהו.

      הגב
  16. זרוב
    1 בדצמבר 2011 at 14:11 (12 שנים ago)

    אוי! הצילומים מעוררים תאבון עד כאב

    הגב
  17. מיכל גפן
    19 במרץ 2012 at 11:53 (12 שנים ago)

    מקלפת את נעגבניות אחרי הצליה ?

    הגב
    • dvarimbalma
      19 במרץ 2012 at 15:40 (12 שנים ago)

      לא, זה נשמע לי דרך מאוד בטוחה לחטוף עוד כוויה בידיים שלי שכבר ככה זוכות לכוויות כל שבוע. אני פשוט טוחנת את זה עם הקליפה ויוצא סבבה, קרמי וחלק. פשוט צריך לטחון עד שזה יותר אחיד.

      הגב
  18. תמרה
    23 באוגוסט 2012 at 7:16 (12 שנים ago)

    עלמה שאלה- אין לי תנור, רק כירים חשמליים,האם יש דרך להשיג את אפקט הצלייה על כיריים כאלו? נגיד סיר חרס יעשה את אותו האפקט?

    הגב
    • dvarimbalma
      26 באוגוסט 2012 at 23:14 (12 שנים ago)

      האמת שאני קצת בספק. מצטערת, אבל הטעם של הצלייה אופייני באמת רק לתנור…

      הגב
  19. רחל
    28 בנובמבר 2012 at 19:54 (11 שנים ago)

    אפשרי להוסיף לחלק שמנת?

    הגב
    • dvarimbalma
      1 בדצמבר 2012 at 0:09 (11 שנים ago)

      כמובן, אין שום בעיה, אבל הרוטב כה עשיר וטעים שלא צריך. וגם שמנת זה לא כל כך בריא…

      הגב
  20. מיטל
    11 ביולי 2015 at 11:20 (9 שנים ago)

    נראה מעולה.
    רק שאלה – האם לסדר את העגבניות בשכבה אחת או שאפשר לקצת לערום? פשוט, אין לי פיירקס כל כך גדול עם מכסה 😊

    הגב
    • dvarimbe
      11 ביולי 2015 at 16:54 (9 שנים ago)

      לגמרי אפשר לערום!

      הגב
  21. נעם
    8 בינואר 2016 at 13:35 (8 שנים ago)

    תודה רבה!
    רק לאחרונה גיליתי את הבלוג המקסים שלך וכבר הכנתי את תבשיל הכורבית הסיציליאני ויצא מעולה.
    את חושבת שאפשר להקפיא את הרוטב?

    הגב
    • dvarimbealma
      8 בינואר 2016 at 18:22 (8 שנים ago)

      מעולם לא ניסיתי להקפיאו, אבל זה נשמע לי הגיוני שאפשר. כמובן בקופסא שנסגרת טוב כדי שלא יספוג מלא ריחות פריזר

      הגב
  22. רוני
    8 ביוני 2016 at 11:00 (8 שנים ago)

    התמכרתי לרוטב הזה, שאצלי קוראים לו פשוט מרק קר. לא מוסיפה כלום, שום שמן או עלים או טבסקו, שותה אותו היישר מהצנצנת במקרר. אגב, בדרך איבדנו את שתי כפות השמן שאחרי, ולא אבד מטעמו דבר. תודה רבה על המתכון הנהדר הזה.

    הגב
    • dvarimbealma
      8 ביוני 2016 at 17:27 (8 שנים ago)

      תודה! גם אני באטרף איתו. נראה לי שזה המתכון שהכנתי הכי הרבה פעמים מהבלוג

      הגב
  23. אן
    1 בדצמבר 2016 at 18:58 (7 שנים ago)

    היי עלמה, אני מכינה את הרוטב על בסיס קבוע והוא מעולה!!!! עכשיו הכנתי שוב וזו פעם ראשונה שלא יצאו בכלל נוזלים מהעגבניות

    הגב
    • עלמה
      20 בדצמבר 2016 at 19:23 (7 שנים ago)

      מוזר. זה כנראה קשור בסוג התבנית. כיסית אותה? יכול להיות שיצאו נוזלים והתאדו ישר?

      הגב
  24. ענבל
    4 בפברואר 2018 at 15:22 (6 שנים ago)

    נראה לי שזה חייב להיות כלי פיירקס. הכנתי עכשיו בסיר רחב רגיל עם מכסה זכוכית ולא הגיר נוזלים בכלל. העגבניות בקושי התפצחו למרות שהיו בתנור שעה ועשרים דקות 🙁 יעבוד בכ"ז לדעתך או לרדת מזה?

    הגב
    • עלמה
      8 בפברואר 2018 at 3:58 (6 שנים ago)

      אם זה לא הגיר נוזלים עדיין אפשר לטחון הכל בבלנדר וכך הנוזלים מתוך העגבניות ייצאו החוצה

      הגב
  25. עדנה
    14 באוגוסט 2018 at 8:29 (6 שנים ago)

    הי,
    הכנתי אתמול ויצא מושלם !! מאוד טעים 🙂
    כיף שזה כל כך פשוט להכנה, צליתי בתבנית פיירקס עמוקה, טחנתי עם מוט בלנדר באותה תבנית ואז בעצם לא הייתי צריכה לשטוף הרבה כלים 🙂
    הוספתי בסוף גם קצת חומץ בלסמי , שראיתי באינסטגרם שאת גם מוסיפה- יצא מעולה!!
    תודה:)

    הגב
    • עלמה
      14 באוגוסט 2018 at 20:45 (6 שנים ago)

      איזה כיף לשמוע! תודה על התגובה

      הגב

3Pingbacks & Trackbacks on רוטב העגבניות הצלויות של יאנקה

  1. מרק עגבניות צלויות | בצק אלים
    9 בנובמבר 2011 at 14:12 (12 שנים ago)

    […] שחשבה בדיוק על אותו רעיון כמוני, באותו תזמון כמוני. בפוסט המשגע שלה תוכלו למצוא עוד רעיונות לניצול עגבניות צלויות […]

    הגב
  2. אצבעות טופו בפירורים | דברים בעלמה
    30 במאי 2012 at 15:07 (12 שנים ago)

    […] כלשהו. בתמונה כאן, כמו בחיים, אכלנו את הטופו הזה עם רוטב העגבניות הצלויות שאני מנסה להחזיק תמיד צנצנת שלו במקרר, והיה מצויין. אם […]

    הגב

כתיבת תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.